”Är medarbetarnas samarbete centralt för din organisations framgång? Utmanas ni ibland av krävande kunder? Skulle ni tjäna på att ha ett positivare och effektivare samarbetsklimat?”
Kursen ger deltagarna konkreta och praktiskt användbara verktyg för att förebygga och hantera konflikter. Vi kombinerar enklare teoretiska modeller med praktiska övningar om att hur vi kommunicerar effektivt, agerar konstruktiv i svåra möten och bidrar till ett positivt och inkluderande arbetsplatsklimat.
För vem
För organisationer som vill stärka medarbetares och chefers förmåga att skapa goda samarbetsklimat.
Målet med kursen
Efter utbildningen har deltagarna fått:
• Ökad förståelse för vad som påverkar arbetsplatsens samarbetsklimat?
• Bättre förmåga att förutse konflikter och förhålla sig konstruktivt i dem?
• Verktyg för, och träning i, att hantera svåra samtal och möten?
• Ett gemensamt språk för att prata om krockar, konflikter och vägar till samarbete
Program
Nedan följer ett exempel på hur en heldagsutbildning kan vara upplagd.
PASS 1 – Samarbetets grunder
• Kommunikations och konflikthanteringsmodeller
• Självskattningsinstrument
• Bemötandestilar
PASS 2 – Medarbetarskap
• Gruppdynamik och grupprocesser
• Olika typer av samarbetsklimat
• Strategier för att som medarbetare bidra till konstruktiv problemlösning
PASS 3 – Bemötande
• Bemötande av besvärliga kunder/leverantörer
• Casearbete
• Den villkorslöst konstruktiva strategin
PASS 4 – Arbetsplatsklimat
• Strategier för att skapa ett välkomnande och inkluderande klimat på arbetsplatsen
• Övningar om hur vi tar vara på potentialen i våra inbördes olikheter
Välkommen till kostnadsfri konsultation, börja med att höra av dig per telefon eller mail via sidan kontakt.